Met welke tools kun jij je Social Media content inplannen?

Google op ‘Social Media inplannen’ en je vindt diverse blogs over tools waar jij je social media content mee in kunt plannen.

De voor- en nadelen van social media tools

Het klinkt ideaal en het heeft ook vele voordelen:

  • je kunt zichtbaar zijn zonder afgeleid te worden door andermans content omdat je minder op het platform zelf zit
  • je bespaart tijd omdat je voor het inplannen niet hoeft te schakelen tussen de verschillende kanalen
  • zodra je inspiratie hebt, kun je een post schrijven en inplannen (ook al adviseer ik een strategie voor wat je post en plant)
  • je hebt meer ruimte in je hoofd voor je strategie omdat deze ‘daily to do’ al is afgevinkt

    Wat zijn de nadelen van social media tools?

    • De meeste social media kanalen houden van jouw betrokkenheid. Op het moment dat jij persoonlijk aanwezig bent op het platform als het bericht  geplaatst wordt, wordt je post hoger gerankt en dus beter zichtbaar.
    • Het blijft techniek, dus niet alle tools zijn even geavanceerd. Zo kun je in Buffer bijvoorbeeld ook direct je eerste comment inplannen (bijvoorbeeld voor je hashtags) maar dat kan niet bij elke tool.
    • Daarnaast herkent niet elke tool alle gebruikers, waardoor het taggen van mensen niet altijd goed werkt.
    • Het gevaar van te lang vooruit plannen is dat de info niet meer up to date of achterhaald is.

    Zorg er daarom voor dat veel content aansluit op jouw doelstellingen en kernboodschap. Zo wordt het ‘evergreen’ (en voor lange tijd relevant en interessant om te lezen).

    TIP:

    Houd ruimte in je ingeplande contentkalender, dus plan het niet helemaal vol. Zo kun je altijd nog tussendoor actuele posts toevoegen.

    Welke tool past bij mij? 

    Na een rondje Googlen ontdek je al snel dat er ontzettend veel tools zijn, van eenvoudige tot super geavanceerde.

    Mijn ervaring is dat je als ondernemer vooral snel en makkelijk wilt werken.

    Sommige tools zijn fantastisch voor social media managers die de hele dag niets anders doen dan content delen en monitoren.

    Ze kunnen jou als ondernemer echter meer afleiden dan dat het je wat oplevert. Je kunt je namelijk nogal verliezen in alle extra’s en statistieken.

    Dus als jij straks (of nu al) iemand hebt die hier volledig zijn aandacht aan kan en wil besteden: ga dan voor een geavanceerde tool.

    Maar is het nog niet zover: check dan onderstaande opties.

    Immers in de tijd dat jij zo’n tool uitpluist, kun je ook een prospect spreken of een DM sturen via Instagram. En dat leidt eerder tot omzet dan uren besteden aan alle ins en outs van een social media tool.

    Daarom deel ik met jou hier een aantal social media plannintools, waarmee je snel en eenvoudig je posts in kunt plannen – zonder teveel toeters en bellen – zodat je snel geholpen bent.

    Komen ze:

    Hootsuite

    Ik noem Hootsuite omdat het de eerste tool is waar ik zelf gratis mee heb gewerkt. Inmiddels heeft Hootsuite alleen een gratis trial van 30 dagen en betaal je daarna vanaf € 39,- per maand.

    Het voordeel van dit platform is het overzichtelijke dashboard waarmee je gelijk al je social media kanalen in zicht hebt.

    Je kunt er meerdere accounts op managen (maar ga jij dit ook doen?) en kunt vanuit de tool alle reacties en trends bijhouden en zelf eenvoudig reageren op mensen.

    Je hoeft hiervoor dus niet meer naar de verschillende kanalen te gaan, maar kunt dit in Hootsuite zelf managen.

    Op dit moment werk ik niet met Hootsuite, omdat ik in eerste instantie snel weer up & running wilde zijn met het plannen van mijn content maar ik sluit niet uit dat ik ooit weer overstap.

    Hootsuite werkt met Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin, Youtube en Pinterest (wat officieel geen social media kanaal is maar een zoekmachine, maar dat terzijde.)

    Buffer

    Op dit moment werk ik met Buffer. Het is heel makkelijk in gebruik en je kunt – in tegenstelling tot Hootsuite – per post je statistieken bekijken.

    Ik maak op dit moment gebruik van de gratis versie (hier zit geen termijn aan) en kan hiermee op 3 social media kanalen mijn content inplannen (ik gebruik Instagram, Facebook en Linkedin) en mag in totaal per kanaal 10 posts vooruit plannen. Voor nu werkt dit voor mij perfect.

    Later

    Gebruik jij vooral Instagram? Dan is Later een optie als planningstool. Het lijkt een beetje op Buffer en Hootsuite maar heeft de focus dus op Insta. De planner is visueel en geeft je een goed overzicht van wat je hebt gepland. Ook kun je van tevoren je feed bekijken zodat je zeker weet dat je account er mooi uit ziet.

    Canva

    Jaren was ik een fervent Photoshopper. Tot ik Canva ontdekte. Nu maak ik heel veel visuals voor mijn posts en Stories in Canva (m.u.v. de wat meer geavanceerde beelden).

    Tegenwoordig kun je ook direct je content delen vanuit Canva op Facebook, Pinterest, Twitter en Instagram. Het is niet heel geavanceerd allemaal maar werkt wel.

    Business Suite

    Met Business Suite van Facebook kun je jouw posts én Stories gratis inplannen op Facebook en Instagram!

    Het inplannen van Stories vind ik een heel groot voordeel. Je kunt dit zowel via de mobiele app doen als via de computer. Deze laatste feature is echter nog niet voor iedereen toegankelijk (ik heb deze optie bijvoorbeeld nog niet en plan mijn stories daarom via de app).

    Het nadeel van het plannen van je stories via Business Suite versus real time in Instagram en/of Facebook zijn de opties.

    Je hebt in de IG en FB app meer opties als het gaat om stickers etc dan in de Business Suite app.

    Tot slot kun je in Facebook zelf (gewoon op je pagina) ook je posts inplannen. Je hebt dan echter niet een mooi overzicht zoals in bovenstaande tools en moet voor andere platforms een andere oplossing zoeken. Ook niet ideaal.

    Ben benieuwd welk platform jouw voorkeur heeft!

    Heel veel succes met het plannen van je content.