Wil jij een onderscheidend merk opbouwen waarmee je die klanten aantrekt die passen bij wie jij bent en bij wat jij te brengen hebt? Dan heb ik een paar simpele spelregels voor je ;-).

Moet dat, een merk bouwen?

Voordat we gaan kijken wat de spelregels zijn voor het bouwen van merk, eerst even de vraag waarom je van jouw bedrijf een merk zou maken. Want het is een vraag die mij als marketingcoach vaak gesteld wordt: moet ik nou echt ‘een merk’ bouwen? Ik kan toch ook gewoon aan de gang gaan met mijn bedrijf zonder ingewikkeld te doen over een merk?

De allerbelangrijkste reden om te werken en te denken als een merk is omdat dit dé manier is om je te onderscheiden van de rest! Omdat je met het bouwen van een merk, bouwt aan iets waar mensen bij willen horen. Omdat het houvast geeft. Aan jou als ondernemer en aan jouw klant.

Nu lijkt het allemaal wat groots en ingewikkeld: het bouwen van een merk. Maar uiteindelijk is het gewoon een kwestie van je structureel aan een aantal ‘spelregels’ houden waardoor je bouwt aan een merk waar klanten voor kunnen kiezen.

{

Merken zijn net mensen

Alles draait om vertrouwen

Merken doen niet aan vrijblijvendheid

Okay, het klinkt een beetje streng: spelregels, maar in feite is dat wel wat het is. Want merken doen niet aan vrijblijvendheid. Die zijn consequent en consistent in wat ze doen en dat is gelijk een van de belangrijke redenen waarom merken zo goed werken.  Ik kom hier later op terug.

Alles draait om vertrouwen

Merken zijn net mensen. Het draait bij merken, net als bij mensen, om vertrouwen. Mensen, jouw klanten, kiezen onder andere voor jouw merk omdat het past bij wie zij zijn en bij wat zij belangrijk vinden, omdat het goed en vertrouwd voelt. Omdat ze weten wat ze kunnen verwachten en zich daar fijn bij voelen.

Dat gevoel geeft de doorslag bij het maken van hun keuze. Een keuze voor een aankoop of een product of dienst is daarmee zelden rationeel. Mensen kiezen doorgaans niet voor de beste deal, maar voor het merk dat het beste bij hen past. Omdat het ergens voor staat en daarmee iets zegt over wat die persoon belangrijk vindt en uit wil stralen.

Zodra er op emotioneel vlak niets te kiezen valt, dan neemt de ratio het over. Dan gaat de klant kiezen op verstand en kijkt hij naar prijs, kwaliteit, aanbod of snelheid. Punten waar je niet op wilt en op lange termijn ook minder goed op kunt concurreren. Het is echter het enige dat overblijft als je jouw merk niet laadt.

BOUW EEN ONDERSCHEIDEND MERK

Veel ondernemers beginnen gewoon, volle vaart vooruit. In al dat enthousiasme sla je vaak de eerste stap over. Het leggen van een stevig fundament. Een sterke basis voor een onderscheidend merk.

Meld je aan voor de gratis masterclass: Bouw een onderscheidend merk waarin ik jou laat zien hoe je een stevig fundament legt onder jouw business. Zodat je vanuit drive en wie jij bent op authentieke wijze klanten aanspreekt die passen bij jou en wat jij doet.

Wat zijn de ‘spelregels’?

1: Maak helder hoe je dingen doet. Schep op basis hiervan heldere verwachtingen en kom deze na.

Heldere verwachtingen zijn belangrijk. Want vertrouwen draait om betrouwbaar zijn. Om doen wat je zegt. Niets minder, maar ook niets meer. Probeer niet te vaak ‘lekker verrassend’ uit de hoek te komen, of ‘iets geks’ of ‘eens helemaal anders’ te doen. Het klinkt misschien goed als je de verwachting overtreft maar in de basis willen mensen gewoon weten waar ze aan toe zijn. Ze kiezen een merk voor het beeld dat ze erbij hebben. Als dat merk ineens iets heel anders gaat doen, dan heeft dat invloed op dat beeld en dat schept verwarring. Het is niet waarvoor ze gekozen hadden. Zorg dus altijd dat wat je toevoegt, past bij de verwachting die je zelf geschept hebt als merk.

    Regel 2: maak duidelijk waar jij als merk in gelooft

    Want waar jij in gelooft, is waar een klant op aansluit. Als je deze regel vertaalt naar mensen, klinkt het ook logisch. Mensen voelen zich het meest op hun gemak bij mensen die geloven wat zij geloven. Die denken zoals zij, bij de ‘like-minded’, bij de ‘ons-soort-mensen’. Bij mensen met wie ze iets gemeen hebben, die dezelfde dingen leuk vinden, hetzelfde over zaken denken. Zo werkt het ook met merken. Dit betekent dat je als merk een eigen idee moet hebben over iets. Een overtuiging moet hebben (binnen marketing noemen we dit de merkovertuiging). Een idee waar iemand iets van kan vinden, zich een mening over kan vormen en voor kan zijn. Of tegen! Op basis waarvan hij direct voelt: dit merk is voor mij of juist niet!

    Regel 3: wees authentiek

    Anders dan met een product of aanbod, richt je je met een merk niet op een specifieke groep mensen. Je richt je niet op een specifieke doelgroep. Je neemt niet de toon van je klant aan. Bij een merk werkt het andersom. Een merk komt van binnenuit. Gaat over wie jij bent. Waar jij in gelooft en over hoe jij je gedraagt. Het is een eigen stem die doorklinkt in het merk. Iedereen die zich aangesproken voelt, sluit zich aan.

    Dit betekent dat authenticiteit een superbelangrijke voorwaarde is van een sterk merk! Authentiek zijn betekent dat wat je gelooft en waar je voor staat op waarheid berust is. Dit start bij jezelf. Ga dus niets verzinnen dat er niet is. Ook niet als de klant op wie jij je wilt richten dat liever wilt horen. Het gaat er niet om of je het wil geloven, maar of je het echt gelooft. Je moet niet iets willen zijn, maar het zijn. Ga op zoek naar wat er al is. In jou als ondernemer en in jouw bedrijf. Ontdek jouw unieke kracht, jouw identiteit en vertaal dit in jouw merk.

    Regel 4: wees specifiek

    Je hoeft niet hard te schreeuwen om boven anderen uit te stijgen. Het belangrijkste is dat jouw merk iets eigens heeft. Dat je specifiek bent en verwachtingen schept die echt over jou gaan. Die anders zijn dan dat wat gangbaar is in jouw branche. Nog te vaak zie je dat bedrijven hierin niet specifiek genoeg zijn. Denk aan ‘betrouwbaar’ als waarde bij een bank. Dat is natuurlijk geen waarde, maar een voorwaarde. Of klantgericht. Ook een waarde die je vaak ziet maar die niet zoveel zegt. Want natuurlijk is een commercieel bedrijf klantgericht. Dat zou je in ieder geval mogen verwachten.

    Regel 5: wees consequent en consistent

    Ik noemde het al eerder: wees consequent en consistent in hoe je je gedraagt, in je boodschap, in alles wat je zegt en wat je laat zien. Altijd, overal en in alles wat je doet. Want mensen houden niet van wispelturigheid. Mensen en dus merken die met alle winden meewaaien komen doorgaans niet echt betrouwbaar over. Dit betekent dus heldere keuzes maken en een aantal specifieke dingen heel goed doen. Focus aanbrengen. Duidelijk zijn. Bedenk je dat als je niet helder maakt waar je heen gaat, niemand je kan volgen.

    Deze 5 spelregels zijn onderdeel van het bouwen van jouw merk. De inhoud van jouw merk moet natuurlijk eerst helder zijn.

    Wat is dat waar je in gelooft? Wat is jouw mening? Waar ga en sta je voor? Hoe gedraagt jouw merk zich?

    Wil je werken aan een onderscheidend merk?

    Meld je aan voor mijn gratis Masterclass: Bouw een onderscheidend merk.