Met een merkpositionering maak je scherp wie je bent als bedrijf en merk en waar je voor gaat en staat. Elementen van jouw business die ertoe doen voor klanten. Elementen die jou anders maken dan de rest. Waardoor klanten voelen: dit past bij mij.

Als je dit scherp hebt, is het fundament gelegd. Maar dan ben je er nog niet. Dan gaat het juist beginnen! Want een positionering krijgt pas waarde als je deze tot leven brengt. Als je wat je zegt ook echt in de praktijk gaat brengen. Laat zien. Bij alles wat je doet en overal waar je verschijnt. Alleen dan gaat een klant het herkennen en er waarde aan hechten.

{

You don’t lead people by what you say to them

You lead them by what they see you do

Hoe breng je een merkpositionering tot leven?

Het allerbelangrijkste van het tot leven brengen van jouw positionering is: consequent zijn. Stick to the plan. Wees helder en dwaal niet af. Hieronder 4 tips die jou als ondernemer helpen om je positionering consequent door te voeren in alles wat je doet en laat zien. 

l

1: schrijf een manifest

Een manifest is jouw positionering gebundeld in een krachtig verhaal. Dit kun je op verschillende manieren doen. Je hebt lange en korte manifesto’s. In schrift, video en audio. Behalve wat je vertelt, zijn de woorden die je gebruikt hierbij belangrijk. Oftewel de ’tone of voice’. Deze moet passen bij jouw merk.

Natuurlijk kun je zonder een manifest ook ondernemen. Maar het hebben van een manifest heeft veel voordelen:

  1. Je hebt een kernachtig verhaal over je bedrijf waarmee je verder kunt
  2. Je hebt een verhaal waarmee je jouw pitch krachtig kunt aftrappen.
  3. Je hebt een verzameling van one liners voor jouw content. Zinnen uit je manifest die je op meerdere plaatsen kunt laten zien. Waarmee je jouw punt kunt maken. Op je website, in social media posts, in je stories, tijdens presentaties.
  4. Jouw manifest is een baken. Voor jou en voor je klant. Hierin staat de kern van jouw merk beschreven. Dit is jouw belofte. Dit moet jij naleven. Dit kan hij verwachten.

Mijn manifest is mijn krachtigste tool! Het geeft me richting. Ik gebruik zinnen uit mijn verhaal tijdens mijn introductie bij klanten. Ik kan hiermee veel krachtiger en scherper mijn positionering in een gesprek neerzetten.

Eva Offermans

Invigorate Coaching

2: jouw visuele identiteit

Kun je ondernemen zonder logo? Natuurlijk. Moet alles er gelikt uitzien om klanten te krijgen? Niet per se. Maar wil je herkend worden om waar jij voor gaat en staat, dan is een passende huisstijl onmisbaar. Want mensen zijn visueel ingesteld en herkennen een beeld in een oogopslag. Daarnaast moet je zichtbaar zijn om gezien te worden. En de manier waarop je jouw bedrijf of merk presenteert, moet kloppen bij wat je zegt. Als beeld en geluid niet synchroon lopen, is dat al snel verwarrend voor een klant. Ergens klopt het niet helemaal en dat vinden klanten niet fijn. Daarnaast werkt een heldere uitstraling als een baken. Voor jouzelf en voor jouw klant. Met een aantal vaste elementen, een logo, kleuren en een bepaalde stijl ontwikkel je met gemak een herkenbare uitstraling. Dit helpt je enorm in je zichtbaarheid. Hoe fijn als mensen bij één blik op jouw uiting weten: dit is van jou! Dat je herkend wordt, ook zonder woorden. Dat jouw uitstraling mensen aanspreekt omdat het past bij wie zij zijn.

Na ons positioneringstraject hebben we met Justine onze huisstijl aan laten passen. We kregen gelijk enthousiaste reacties van klanten. Dat onze nieuwe uitstraling zo fris en leuk was, zo bij ons past.

Marieke Pluim - Verburg

Offiss

3: Focus!

Positioneren betekent kiezen. En zodra de positionering gekozen is, moet je je aan die keuzes gaan houden. In de praktijk blijkt dat soms best uitdaging. Want je ziet zoveel kansen en wilt geen omzet mislopen. Maar alles wat jij doet dat afwijkt van waar je voor gaat en staat, wat niet past bij wie jij bent, geeft ruis en is verwarrend voor een klant. En daarmee kom je minder betrouwbaar over.

Houd je dus aan je positionering en breng focus aan:

  • in de klanten voor wie jij er bent
  • in jouw team
  • in je aanbod
  • in hoe je werkt
  • en in je communicatie en marketing
v

4. een heldere kernboodschap

Wat is jouw kernboodschap? Zorg dat je scherpt hebt en uitdraagt. Altijd en overal. Want hierop wil je herkend worden. Ongeacht wat je verkoopt.

Weg met die contentstress, eindelijk!

DEEL MEER RELEVANTE CONTENT IN MINDER TIJD

N

besteed max. 2 uur per maand aan maandelijkse contentplan

N

zet elke week binnen 30 minuten je weekcontent klaar

N

100% focus op je merk- en salesdoelen

Met de ALTIJD RELEVANTE CONTENT METHODE leg in één maand hét fundament voor een jaar lang content waarmee je bouwt aan je merk, expertstatus en sales zonder die dagelijkse contentstress.