Een missie bedenk je niet…

Jarenlang werkte ik voor merken die eens in de zoveel tijd hun visie en missie weer eens wilden afstoffen.

Met een groepje marketeers en directeuren gingen we dan ‘op de hei’ zitten om deze nieuwe visie en missie te formuleren.

Vreselijke sessies waren het.

Met als belangrijke reden:

Er werd veel te veel over nagedacht.

Elk woordje werd afgewogen door veel te veel mensen. En dan moest het ook nog klanten aanspreken én vertellen wat we deden.

Het gevolg was een veel te lange zin, volgepropt met sociaal wenselijk en veelal nietszeggende woorden die zo algemeen waren dat je je er geen buil aan kon vallen maar ook een hele pot kruiden overheen moest gooien voor een beetje smaak.

Ik voelde toen al dat het niet klopte. Ik voelde hem niet. Totaal niet inspirerend.

Inmiddels weet ik waarom:

Een missie bedenk je niet, die is er al. En komt van binnenuit.

Die ontstaat niet in je hoofd, maar zit al in je hart. Je ontdekt hem door af te pellen. Net zolang tot je de essentie raakt.

Waar gaat het nou echt om?

Terug naar jou.

Want jij hebt je eigen business en daarmee een hele grote voorsprong op die merken waar ik destijds werkte: jij hoeft met niemand te overleggen. Geen consessies te doen. Jouw visie en missie zitten al in je. Je moet ze alleen naar boven halen en zichtbaar maken in je business.

Alles start met een visie

Visie en missie worden veel door elkaar gebruikt. Vaak in 1 adem genoemd. Alsof het hetzelfde is. 

En dat snap ik. Want het ligt dichtbij elkaar, maar is niet gelijk.

Dit is het verschil: 

Een visie is een droom voor de toekomst. Dat wat jij voor je ziet en wilt veranderen of realiseren in de wereld.

Wat zou het fantastisch zijn als…… voor jezelf en voor anderen.

Een visie is extern gericht en gaat verder dan jouw eigen leven of business. Het raakt dat waar alles bij jou vaak al om draait. Vaak zonder dat je het doorhebt. Totdat je er naar zoekt.

Jouw missie

Jouw visie is dus de toekomstdroom. Jouw missie omschrijft hoe jij hier met jouw bedrijf aan bijdraagt zodat die toekomstdroom waarheid wordt. Jouw missie omschrijft het bestaansrecht van jouw bedrijf.

Een missie is altijd actief geschreven, oftewel: met een werkwoord. En dat is niet voor niets want een missie zet aan tot actie.

Alles wat je doet binnen je bedrijf, de manier waarop je werkt, wat je doet, hoe je het doet, draagt – als het goed is – bij aan je missie.

Dit is gelijk een belangrijke reden om je missie scherp te krijgen. Het is de meetlat van je acties en keuzes: draagt deze actie of keuze bij aan mijn missie? Ja, dan is het een goed idee. Niet? Dan is de keuze snel gemaakt: we doen het niet.

Een missie is het baken in je business.

Het geeft je richting en zorgt voor focus.

Naast deze interne redenen (richting en focus) is een heldere missie super belangrijk voor je klanten. Ze hebben het nodig om voor je te kunnen kiezen. Want keuzes vinden altijd onbewust plaats. Hoe rationeel we ook denken dat we zijn.

Simon Sinek zie het al:

“People don’t buy what you do, they buy why you do it.”

Do’s & Dont’s

Vaak willen we teveel zeggen in een missie. Ik zie ook heel veel marketeers en marketingbureaus claimen dat je missie ook over je waarden gaat, je onderscheidend vermogen, je doelgroep.

Deze onderdelen zijn zeker belangrijk voor je positionering maar GEEN onderdeel van je missie. Laat ze dus geen zand worden in de machine want ze vervuilen je missie.

Allerbelangrijkste do is dus: keep it short & simple.

Geen volzinnen maar 1 korte krachtige zin waarmee je alles zegt.

Hoe meer zinnen en woorden je gebruikt, hoe minder scherp je formuleert en hoe meer je out of focus gaat en hoe minder helder de richting.

De vragen die je jezelf kunt stellen voor je visie zijn: waar ga ik voor? Wat wil ik veranderen of bereiken?

Met je missie vertel je welke bijdrage jij levert om dit voor elkaar te krijgen.

Voorbeelden missie

Dat een missie leidend is voor je acties, las je al eerder. Hieronder een aantal missies van bekende merken die dit heel goed doen. Ik gebruik bekende merken omdat je die herkent en direct kan voelen dat wat zij zeggen klopt met wat ze doen.

Lego:

Als je moeite hebt met het formuleren van je missie, helpt het om te starten met een overtuiging, jouw ‘believe’.

Die van Lego is:

‘We believe in the endless possiblity of human potential.’

Hun missie (ook wel purpose):

‘We exist to inspire and develop the builders of tomorrow.’

Harley Davidson:

‘We exist to fullfill dreams of personal freedom.’

Nike:

‘Nike exists to bring innovation and inspiration tot every athlete in the world.’

Innocent:

‘We help people to live well and die old.’

Stuk voor stuk korte zinnen. To the point. Met een werkwoord. 

En nu jij!

Ga aan de slag met jouw missie. En deel hem met me, via een DM op Instagram. Dan geef ik je mijn persoonlijke feedback.