fbpx

Wist je dat een van de belangrijkste redenen waarom klanten voor een merk, bedrijf of product kiezen het merkkarakter is? Tijd dus om te kijken wat dit is, hoe je jouw merkkarakter bepaalt en wat het hebben van een merkkarakter betekent in de praktijk.

{

Mensen willen ergens voor staan en dit laten zien aan de mensen om hen heen.

Een brand character geeft eigenheid

Met een merkkarakter laat je zien wie je bent, wat je belangrijk vindt en waar je voor staat, als bedrijf en merk. Het geeft je een bepaalde identiteit. En deze identiteit is belangrijk voor mensen. Want mensen willen ergens voor staan en dit laten zien aan de mensen om hen heen. Dit doen ze onder andere door hun keuze voor een bepaald merk, product of dienst. Niet om de producten of diensten zelf maar om waarvoor het merk achter die producten of diensten staat. Omdat de aanschaf en het zich verbinden aan dat merk iets zegt over wie zij zijn. Over wat zij uit willen stralen en belangrijk vinden. Op het moment dat het voor mensen niet helder is waar het merk voor staat en wie het merk is, weten zij ook minder goed of het past bij wie zij zijn en wat zij belangrijk vinden. Juist met jouw merkkarakter kun je laten zien wie jij jouw bedrijf is. Het geeft eigenheid. En onderscheidend vermogen.

Een brand character vertelt wie het bedrijf is, als ware het een mens

Wat is het precies, een merkkarakter? Een brand character is letterlijk het karakter van jouw merk of bedrijf. Een karakter dat bepaalt wie het bedrijf is, welke rol het aanneemt, hoe het ‘in het leven staat’, wat het belangrijk vindt en hoe het zich gedraagt, in alle uitingen en via alle mensen die er werken. In feite vertelt het brand character ‘wie’ het bedrijf of merk is, als ware het een mens.

“Ik ben mijn bedrijf”

Nu denk je misschien: dat is voor mij niet relevant, want ik ben mijn bedrijf. Dus wie ik ben, is wie mijn bedrijf is. Mijn karakter is het karakter van het bedrijf.

Vaak klopt dat laatste wel en herken je het karakter van de oprichter of eigenaar van een bedrijf terug in dat van het bedrijf of merk. Maar: over welk karakter hebben we het dan? Welke rol pak jij? Hoe sta jij in het leven en wat betekent dit voor jouw bedrijf? Hoe gedraag jij je en hoe komt dat tot uiting in jouw merk?

Het is goed om dit scherp te maken, want dat jij jouw bedrijf bent, is niet helemaal waar. Jouw bedrijf is een entiteit op zich en jij, als eigenaar of oprichter, bent de vertegenwoordiger van dit bedrijf. Net als bijvoorbeeld jouw website, huisstijl, teksten en afbeeldingen dat zijn. Of de teamleden die nu of in de toekomst namens jouw merk of bedrijf actief zijn. Het is dus belangrijk dat je scherp hebt wat jouw karakter is zodat dit vertaald kan worden in alle elementen en mensen die samen jouw merk vormen.

Welk archetype ben jij en is dus jouw merk?

Om te weten wat jouw merkkarakter is en wat dit betekent in de praktijk kijken we eerst naar welke merkkarakters er zijn. Want – net als bij het bepalen van de persoonlijkheid van mensen – werken merken en bedrijven ook met zogenaamde archetypes om hun merkkarakter te duiden. Deze types komen niet zomaar uit de lucht vallen, maar zijn gebaseerd op de oerkarakters van mensen, onder andere ontdekt en ingedeeld door Carl Gustav Jung. Tegenwoordig werken veel persoonlijkheidstesten en -modellen met deze archetypen, en alhoewel het aantal typen per model verschilt, komt het in de basis doorgaans op hetzelfde neer.

6 kleuren

Het model waar ik voor merken mee werk kent 6 kleuren en per kleur meerdere archetypes. Vaak scherp ik het type op maat aan omdat niet iedere ondernemer en merk in een bestaand hokje past. En juist de nuance zorgt voor de scherpte en het echte verschil. Welke van onderstaande karakters of kleuren passen het beste bij jou en jouw merk? 

Rood staat voor stimulans: de rebel, avonturier of strijder

Paars staat voor status: de held of heerser

Blauw staat voor kalmte en details: de expert, wijze, specialist

Bruin staat voor veiligheid en tevredenheid: de beschermer, verzorger, loyalist

Oranje staat voor aansluiting en samen: de vriend, de helper, de hartelijke

Geel staat voor vrijheid en humor: de joker, vrije geest, levenslustige

Geel staat voor vrijheid en humor.

Een merkkarakter is op waarheid gebaseerd

Een karakter van een merk ontstaat bij ondernemers of oprichters dus uit het karakter van de ondernemer zelf. Bij het bepalen van je merkkarakter ga je – in tegenstelling tot heel veel andere ‘sales- en marketingwetten’ niet uit van jouw klant maar van jezelf. Je merkkarakter is dus niet iets wat je bedenkt. Je gaat niet ‘bedenken’ wat mensen willen horen of zien. Je gaat niet iets of iemand willen zijn omdat de ander het zo graag wil. Je gaat het zijn omdat je het bent. En mensen die zich hierbij thuis voelen, sluiten zich aan.

Ik vind die waarheid super belangrijk. Want alleen als het waar is, als je het echt bent, hoef je nooit te doen alsof. Alleen dan klopt de energie en het verhaal. Alleen dan houd je het vol. En ben je betrouwbaar voor de klant.

Maar hoe ontdek je nu die waarheid? Hoe weet je zeker dat hoe jij je gedraagt, klopt bij wie jij bent? En dat dit geen gewenst gedrag is dat je in de loop van je leven hebt aangeleerd? Hoe weet je zeker dat het karakter dat jij laat zien van nature bij jou hoort en dus ook het meest geschikt is om te vertalen in jouw merk?

Jouw karakter is genetisch bepaald

Google op persoonlijkheidstesten en je wordt ermee overspoeld. Vragenlijsten en testen waarmee jij, door het beantwoorden van de vragen, ingedeeld wordt in een type. Natuurlijk kloppen deze testen grotendeels en zit er een kern van waarheid in de uitslag. Maar ik heb deze testen in mijn werkzame leven meerdere keren gemaakt en telkens kwam er een andere uitslag. De belangrijkste reden hiervoor was dat de rol dit ik op dat moment had, bepaalde hoe ik de vragen beantwoordde. Had ik een leidinggevende functie, dan kwam ik veel meer als leider naar voren omdat ik de vragen beantwoordde n.a.v. het gedrag dat ik toen vertoonde. Niet perse van nature, maar omdat de functie en mijn leidinggevende dat op dat moment van mij verlangde. Een andere keer, was ik veel meer de onderzoeker en de detaillist. Wat klopte bij het werk dat ik op dat moment deed. Zo was ik destijds o.a. eindredacteur voor de magazines die het bedrijf waar ik werkte uitgaf, en was oog voor detail superbelangrijk. Wat nooit naar boven kwam in die testen, is mijn creativiteit. Een eigenschap die juist nu in mijn ondernemersschap zichtbaar is. Waardoor ik onder andere zelf mijn visuals ontwerp en teken.

Karakteranalyse op basis van uiterlijk

Voor mij en mijn klanten dus geen vragenlijsten en testen. Ik doe het op een andere manier. Want ik weet dat ieders karakter genetisch bepaald is. En dat je aan het uiterlijk kunt zien wat jou natuurlijke, aangeboren karakter is. Dit verband is wetenschappelijk bewezen en wordt al jarenlang toegepast in karakteranalyses. Een objectieve analyse waarbij aan de hand van jouw uiterlijke kenmerken helder wordt welk karaktertype jij van nature bent. Dit type kun je vervolgens vertalen naar de archetypes voor merken.

BOUW EEN ONDERSCHEIDEND MERK

Veel ondernemers beginnen gewoon, volle vaart vooruit. In al dat enthousiasme sla je vaak de eerste stap over. Het leggen van een stevig fundament. Een sterke basis voor een onderscheidend merk.

Meld je aan voor de gratis masterclass: Bouw een onderscheidend merk waarin ik jou laat zien hoe je een stevig fundament legt onder jouw business. Zodat je vanuit drive en wie jij bent op authentieke wijze klanten aanspreekt die passen bij jou en wat jij doet.

Wat betekent jouw merkkarakter in de praktijk?

Op het moment dat helder is welk karaktertype jij van nature bent en wat dit betekent voor het karakter voor het archetype van jouw merk, kun je dit gaan uitwerken in de volgende elementen:

1: Het type en de rol die dit type heeft.

Omschrijf dit specifiek, startend vanuit de basistypes uit het model, specifiek gemaakt met de juiste term voor wie en welk type jouw merk is en welke rol jouw merk pakt in zijn doen en laten.

2: Kernwaarden

Bepaalde kernwaarden passen bij bepaalde typen. Het kiezen van de juist woorden is hierbij belangrijk. De keuzes voor kernwaarden hebben daarnaast te maken met de kracht van jou en je merk. Zorg dus dat je deze kracht scherp hebt. Dat deze herkend wordt door de klant, dus echt aanwezig is en onderscheidend t.o.v. de concurrent.

3: Vertaling van waarden in gedrag

Wat betekenen deze waarden voor jou? Hoe vertaal je deze in de praktijk? Wat betekent dit voor hoe het merk en iedereen die er werkt zich gedraagt?

4: Kleurgebruik

Niet elke kleur of tint past bij elk type. Juist de kleuren en tinten die jij gebruikt in je huisstijl vertellen zonder woorden al wie je bent.

5: Huisstijl

Wat is jouw stijl? Welke huisstijl past bij jou, naast de kleuren? Welke vormen, typografie (lettertypen), logo en beelden? Als je weet wie je bent, kun je een vormgever veel beter briefen voor je huisstijl.

6: Tone of voice

Wat is jouw tone of voice. Elk karakter heeft een bepaalde toon. Een manier van communiceren die past bij het type en doorgevoerd wordt in alle communicatie uiting.

Samen met jouw visie en purpose, kun je deze elementen vastleggen in een zogenaamde brand guide. Een helder document waarin de kern van jouw bedrijf, het gedrag en het uiterlijk verankerd is. En dat je kunt delen met iedereen die met en voor jou en jouw bedrijf en merk werkt.

Meer weten over brand character en de verschillende typen?

Tijdens de live Webinar komt dit onderwerp uitgebreid aan bod.

Meld je hier aan voor het live webinar

Zo bouw je een onderscheidend merk.