Vaak krijg ik de vraag: is het scherp krijgen van je positionering belangrijk voor startende ondernemers of juist voor ondernemers die al langer bezig zijn? 

Ben jij (nog) te volgen?

Het antwoord hierop is simpel: voor beiden. Want als je niet helder maakt waar je voor gaat, kan niemand je volgen.

Een positionering is het fundament van jouw bedrijf. Het geeft richting en focus. Voor jezelf, voor je (toekomstige) teamleden en voor de mensen waarvoor je het doet: jouw klanten.

Een heldere positionering is daarmee de basis van jouw merk en zorgt voor startende ondernemers voor helderheid in wie ze zijn, waar ze voor gaan en staan. Als start van hun business en strategie.

Maar juist ook bij ondernemers die al even bezig zijn, zie je dat die focus, waarmee ze in het begin startten, in de loop van de tijd vertroebeld. Vaak zijn zij gestart vanuit een passie, vanuit een idee, een droom. Ze dachten verder niet teveel na en begonnen gewoon! Klant voor klant. Lange tijd ging het aardig, tot de groei stagneert. Ze draaiden aan verschillende knoppen maar groeiden niet genoeg.

Met regelmaat zag en zie ik dit. Ik werkte bij bedrijven waar dit speelde, help bedrijven om dit te veranderen. Het is een van de redenen waarom ik doe wat ik doe. In onderstaand verhaal lees je wat ik heel vaak zie en zag bij bedrijven die al even bestaan. Herkenbaar?

Er was een idee, een mooie droom.
Een idee waarvan je voelde: dit is het! Dit kunnen we! Dit willen we bereiken.
Dus dit gaan we doen.

En toen die droom werd omgezet in actie,
kwam hij uit.
Het bedrijf groeide
Meer en meer klanten werden geholpen
Meer en meer teamleden sloten zich aan
Alles voor de groei.

Maar met de tijd
Groeiden de meningen
Groeiden de wensen van de klant
Groeide het aanbod
Groeiden de projecten
Groeiden de ego’s
Groeide het geluid

Verschillende stemmen
Verschillende visies
Verschillende ambities

“We moeten van richting veranderen!”
“Wat die ander biedt, moeten wij ook!”
“We moeten de markt volgen.”
“We moeten de markt leiden.”
“We moeten elk jaar plussen!”
“We moeten meer samenwerken!”
“We moeten KPI’s!”
“We moeten meer bieden”
“We moeten meer focus!
“We moeten meer doen.”’

Er moest steeds meer
Er kwamen steeds meer doelen

Klant werd koning
Omzet werd leidend
Het bedrijf werd de slaaf van haar eigen systeem.

De visie waar het ooit mee begon
De kracht waar alles op draaide
Vervaagde, werd onzichtbaar
Vergeten, verdrukt
Door de rest

En toen werd alles ‘anders’
Er ging iets verloren.

“Het voelt niet meer zoals vroeger”
“De saamhorigheid is weg.”
“These good old days are gone.”
“Waar is de focus?”
“Het is te druk.”
“De marges worden kleiner”
“We zijn onvoldoende onderscheidend”

Op het moment dat de visie vertroebelt,
Ontstaat er rumour

Op het moment dat de kracht niet helder is,
gaan mensen deze zelf invullen.

Op het moment dat geld de drijfveer wordt,
verlies je de ware focus.

Op het moment dat je de waarde niet kunt verkopen,
ben je altijd te duur.

Op het moment dat je niet helder maakt waar je voor gaat,
kunnen mensen je niet volgen.
En word je de slaaf in je eigen bedrijf.

WAKE UP!
Stop met rennen
Stop met dienen
Stop met volgen
Cut the crap!

Start met leiden
En pak de regie!

Ga terug naar de tekentafel.
Wat is jullie absolute kracht?
Wie willen jullie zijn,
waar gaan jullie voor
en waar staan jullie voor?
Definieer het.
Scherp!
Kleur het in
Bundel het
Verspreid het
En voer het door in alles wat je doet.
Zodat mensen je weer kunnen volgen
Het voor je gaat werken en nooit meer wordt vergeten.

Weg met die contentstress, eindelijk!

DEEL MEER RELEVANTE CONTENT IN MINDER TIJD

N

besteed max. 2 uur per maand aan maandelijkse contentplan

N

zet elke week binnen 30 minuten je weekcontent klaar

N

100% focus op je merk- en salesdoelen

Met de ALTIJD RELEVANTE CONTENT METHODE leg in één maand hét fundament voor een jaar lang content waarmee je bouwt aan je merk, expertstatus en sales zonder die dagelijkse contentstress.