Hoe onderscheid ik me van mijn concurrent? Dat is een vraag die ondernemers mij als marketingcoach vaak stellen. Het antwoord is een echte inkopper: focus je op je toegevoegde waarde! Nu is de volgende vraag natuurlijk: welke waarde moet je waaraan toevoegen?
Kijk voor jouw onderscheidend vermogen verder dan je aanbod
Om je echt te onderscheiden van jouw concurrent moet je verder kijken dan je product of dienst. Want jouw toegevoegde waarde zit niet in jouw aanbod.
Dus ben jij vooral bezig met jouw aanbod, met het verbeteren van jouw product of dienst, met deze nog uitgebreider of juist simpeler maken dan die van de concurrent? Dan loop je de kans dat je op lange termijn de strijd gaat verliezen.
Om te beginnen: natuurlijk moet jouw aanbod goed zijn. Volledig afgestemd op jouw klant, op het oplossen van zijn probleem en het wegnemen van zijn ‘pijn’. En toch, hoe belangrijk ook, de kwaliteit van jouw aanbod is uiteindelijk niet de reden dat een klant voor jou kiest. Jouw aanbod zorgt niet voor jouw onderscheidende vermogen op lange termijn. Daar is meer voor nodig.
Waarom is focus op aanbod niet voldoende voor onderscheidende vermogen op lange termijn?
1: Aanbod is eenvoudig te kopiëren
Vaak zijn elementen die jij toevoegt aan je aanbod eenvoudig door een ander over te nemen. Nieuwe features, meer inhoud, leuke verrassingen, extra kwaliteit. Het is een kwestie van tijd voor jouw concurrent dit ook doet. Zolang jij de eerste bent met die inhoud dan loop je voorop, maar zodra je wordt ingehaald, moet je als een dolle aan de slag om je te onderscheiden. En dat terwijl de inhoud van jouw product niet eens de belangrijkste reden is voor een klant om voor jou te kiezen.
2: Merk gaat boven kwaliteit
Het klinkt onlogisch, maar in de praktijk kiezen mensen niet standaard voor het beste aanbod. Een goed voorbeeld is Apple versus Samsung. Als je de features van een iPhone en een Samsung telefoon vergelijkt, zijn ze op veel vlakken vergelijkbaar. Natuurlijk zijn er verschillen maar onderaan de streep zijn deze niet onoverkomelijk. Toch zijn er massa’s mensen die, ondanks de kleine en soms zelf grotere verschillen (denk aan de camera van Samsung die lange tijd beter was dan de camera op een iPhone) er niet over denken om een goedkopere Samsung te kopen. Die mensen vergelijken niet op kwaliteit, kijken niet naar de prijs, kiezen niet voor het ‘beste’ aanbod. Die mensen kiezen voor iets anders. Voor waar het merk voor staat. Voor de waarden van dat merk. Omdat hun keuze voor dat merk iets zegt over wie zij zijn.
Werken aan jouw onderscheidend vermogen
Als je echt onderscheidend wil zijn voor jouw klant, moet je dus meer hebben dan een goed aanbod. Iets wat een ander niet heeft en ook niet zomaar kan kopiëren.
Dit ‘iets’ is jouw branding. En met branding bedoel ik niet je logo of je huisstijl, dat zijn de visuele uitingen van je merk. Met branding bedoel ik jouw merkpositionering.
JIJ MAAKT HET VERSCHIL!
Jij maakt het verschil! Ontdek wat voor type ondernemer jij bent en wat dit betekent voor de groei van jouw business.
Bouw een scherpe merkpositionering
Een merkpositionering bestaat uit een aantal vaste elementen. Heb jij deze onderdelen scherp? Doe de check:
1: Inzicht
Om te kunnen bepalen waar jij voor gaat, heb je een visie nodig. En elke visie start met een inzicht. Een klantinzicht of een inzicht in de wereld om je heen. Op welk inzicht is jouw bedrijf, jouw merk gebaseerd? Wat zie jij bij klanten of om je heen dat jij met jouw bedrijf wilt veranderen? Heb je dit helder voor ogen?
2: Purpose
Waar geloof jij in? En wat is de reden dat jouw bedrijf of merk bestaat? Welke verandering brengt jouw merk en waarom is dit belangrijk? Dit omschrijf je in jouw purpose.
3: Karakter van jouw merk
Identiteit is belangrijk voor mensen. Ze willen ergens voor staan en dit laten zien aan de mensen om hen heen. Dit doen ze onder andere door hun keuze voor producten en diensten. Niet om de producten of diensten zelf maar om waarvoor het merk achter die producten of diensten staat. Laat dus zien waar jij en jouw merk voor staan en doe dit consequent. Want herkenning en vertrouwen zijn hierbij essentieel. Dus wie ben jij, als ondernemer en als merk? En wat zijn jouw waarden?
4: Belofte en bewijs
Wat is jouw belofte aan de klant? Ongeacht wat je aanbiedt? Hoe zorg jij ervoor dat je die belofte na kunt komen? Oftewel: wat is jouw ondersteunende bewijs? Waarom kan juist jij die belofte nakomen? Heb je dit helder en laat je dit terugkomen in alles wat je doet?
OP NAAR EEN HELDER VERHAAL
Miniprogramma
Wil jij authentiek ondernemen en aan de slag met jouw positionering? Dan is mijn mini programma Meer Karakter Meer Klanten een ideale eerste stap.
In 5 heldere stappen help ik jou aan een helder en authentiek verhaal. Je gaat echt op zoek naar jouw drive en wie jij bent zodat je die energie kunt laten zien in je bedrijf en content.
Jouw investering: 47,-
ANDEREN OVER DE TRAINING
'Het is zeer uitgebreid, het is echt veel wat je geeft. Ik ben nog maar net met de training begonnen en voel nu al meer waarom ik doe wat ik doe. Dus kan ik ook beter de juiste woorden vinden waarmee ik mensen kan helpen. Ik heb halverwege de eerste opdracht en heb spontaan mijn hele salespagina kunnen schrijven.'
'Geweldig jouw mini cursus. Zo schrijf je veel op wat echt met jezelf te maken heeft. Dan word ik toch meer meegenomen in mijn eigen wereld. Heel mooi. Het gaat vooral om jezelf eerst onder de loep nemen voordat je aan je ideale klant begint. Dat vind ik heel fijn. Het is jouw bedrijf dus is het heel erg van belang dat je van jezelf weet wat je kunt en hoe je naar dingen kijkt.'
Breng je positionering tot leven!
Als je jouw merkpositionering scherp hebt, komt het allerbelangrijkste: het waarmaken! Want een positionering heeft pas zin als je deze tot leven brengt. Elk dag en in alles wat je doet.