Toen ik startte met ondernemen, had ik vooral interimopdrachten.

Uurtje Factuurtje en dat was voor toen helemaal okay.

Maar wat ik eigenlijk wilde, was iets anders: echt ondernemen.

Mijn eigen business, mijn eigen visie neerzetten, mijn eigen missie, boodschap, concept, mijn eigen strategie, mijn eigen klanten.

Dat was het plan.

Maar dat ging niet vanzelf, want: ondernemen is echt iets totaal anders dan interimmen.

Het laatste is zoveel makkelijker, relaxter en – in het begin vaak – lucratiever dan ondernemen.

Een ding is zeker: een supergoede vakexpert maakt nog geen goede ondernemer, met als grootste verschil: ondernemen draait niet om het hebben van kennis.

Maar waar om dan wel?

Ik deel hieronder mijn inzichten met jou.

Dus wil jij jezelf transformeren van vakexpert of interimmer naar ondernemer?

Dan is dit jouw blog!

5 need to knows voor vakexperts en interimmers die willen transformeren naar ondernemer

1: Ondernemen draait niet om kennis delen maar om verbinden

Het is een van de grootste valkuilen voor een vakexpert: laten zien wat je waard bent door vanuit jouw kennis te communiceren.

Je wilt dat mensen zien dat jij goed bent in je vak en hoe beter dit lukt hoe eerder mensen denken: die moet ik hebben…

Toch?

Helaas, bij ondernemen werkt dat net even anders, want:

A

Klanten kiezen jou niet voor wat je weet of kunt (want daarin ben je niet de enige – welkom in een wereld vol ondernemende vakexperts zoals jij), maar voor jouw onderscheidende visie, concept en persoonlijkheid en het resultaat dat jij daarbij levert. 

A

Hoe dieper jij ingaat op wat je weet en hoe meer kennis en vaktermen je deelt, hoe meer je uit verbinding raakt met potentiele klanten.

Want hoe eenvoudig jouw vak ook voor jou is, een klant weet echt nog geen 20% van wat jij weet.

Strooi dus niet teveel met ingewikkelde vaktermen en theorieën, mensen willen het niet weten.

Daarvoor ben jij.

Het enige wat zij willen is connectie, echtheid en een oplossing voor hun probleem. Dus als je als ondernemer iets moet weten, is het hoe je connectie maakt met je klant en welk probleem je oplost voor hem of haar.

2: Ondernemen betekent jezelf en je brand in het licht zetten

Als interimmer doe je alles uit naam van het bedrijf waar je voor werkt. Als ondernemer gaat alles vanuit jou en jouw (personal) brand.

Jij hebt een visie, een missie, een boodschap, een mening, een concept, een belofte. Niet eentje die je alleen met je beste vrienden deelt, maar een die je met de hele wereld gaat delen.

En dat is best spannend.

Dit ontdekte ik zelf al supersnel. Want ik kon me niet verschuilen achter de smoes: ik moet nog even uitzoeken hoe het precies werkt of moet…

Ik had alle kennis van marketingstrategiëen, contentplannen en het bouwen en zichtbaar maken van een merk in huis. Hielp mijn klanten hier altijd al mee.

Maar dat deed ik altijd vanuit de coulissen. Ik zette een ander bedrijf, mens of merk in de spotlights. En bleef zelf lekker in het donker staan.

Tot ik zelf op het podium moest. 

Toen kwamen er ineens hele andere stemmen omhoog.

  • Wat gaan mensen daarvan vinden?
  • OMG ik moet zichtbaar worden
  • Zit er wel iemand op mijn mening en verhaal te wachten?
  • Als ik niet over kennis praat maar over mezelf: is dat niet onprofessioneel?
  • Deze foto kan echt niet!
  • Mijn video’s zijn nog niet profi genoeg

Zichtbaarheid maakt veel los bij ondernemers. Want nu sta jij in de spotlights!

Als jij dit ook ingewikkeld vindt, bedenk je dan het volgende:

A

Alle stemmen die we van te voren horen, zitten vooral in ons eigen hoofd en hebben te maken met onze angst voor afwijzing. En zeker! Mensen gaan er iets van vinden. Het overgrote deel vindt het te gek, bewondert je en raakt geïnspireerd door jou en je verhalen. En anderen vinden het niets. En dat mag (moet zelfs, want je bent er niet voor iedereen).

A

Je hoeft het niet alleen te doen. Ik heb een businesscoach in de arm genomen die mij hielp bij mijn zichtbaarheid. Want ook als je de kennis al hebt, zorgen vertrouwen, aanmoediging, inspiratie en ideëen voor dat duwtje in de rug waardoor je het ook echt gaat doen.

3: Ondernemen betekent vooral: doen!

Als jij wilt ondernemen omdat je eindelijk meer tijd en vrijheid wilt: think again.

Want voordat het zover is, moet er wel iets gebeuren en daarvoor moet je in actie komen.

Het zit zelfs al in het woord zelf: ondernemen betekent doen!

En het liefst niet over al te lange tijd, want…

…als vakexpert ben je geneigd om – voordat je gaat doen – meer kennis tot je te nemen.

En ja, kennis over ondernemen en marketing helpt. Maar ik kan je alle marketingkennis geven die je nodig hebt. Je kunt boeken lezen, video’s kijken, theorieën leren, stappenplannen downloaden. Je kunt je kennis nog verder uitbreiden over sales, administratie, boekhouding.

Met kennis alleen verkoop je echter niets en zonder verkoop heb je geen business.

Je moet dus in actie komen en lef tonen om klanten te krijgen.

En dat betekent, zo snel mogelijk dingen gaan doen.

Ook als wat je wilt verkopen of laten zien nog niet af is voor jouw gevoel,

Ook als je niet zeker weet of je concept of verhaal gaat aanslaan.

Ook als je nog geen logo of huisstijl hebt.

Ook als je website nog niet af is 

Ook als je verhaal nog niet 100% helder hebt

En jaa!

ik weet hoe het is.

Zichtbaar worden met jouw eigen verhaal, belofte, visie, concept is rete spannend.

Want is het goed en scherp genoeg?

Je hebt er zo je best op gedaan, en stel dat het niet aanslaat, wat dan?

Of stel dat het wel aanslaat, en het met je aan de haal gaat. Je weet zelf nog niet eens of dit het al helemaal is. 

Wat mij enorm hielp was – wederom – mijn business coach en de groep ondernemers die ik daarmee om mee heen had verzameld.

Want dan ga je het wel doen.

Vaak met succes en soms met keihard vallen. Maar ook dan leer je de pijn te accepteren als part of the game en sta je weer op.

Ga je door en maak je mega grote stappen vooruit waardoor meer en meer mensen jouw klant worden.

4: Ondernemen betekent: meerdere rollen vervullen

Als interimmer en vakexpert kun jij je helemaal onderdompelen in wat jij het liefste doet en waar jij het beste in bent: jouw vak.

Als ondernemer ben je, naast vakexpert, ineens ook de CEO van je bedrijf, plus de marketing manager, de boekhouder en de manager – als jij zaken uitbesteedt.

Dat betekent meerdere rollen. Rollen die je van nature misschien niet allemaal liggen. Maar die vanaf nu wel bij je horen. 

Ook als je taken uitbesteedt, of mensen aanneemt om rollen over te nemen: jij blijft eindverantwoordelijk voor het succes van je bedrijf, voor het halen van je eigen marketing- en salesdoelstellingen, voor het managen van je processen en het eventueel aansturen van mensen of bureaus.

Maar als je dat allemaal doet…

Dan staat er iets dat helemaal van jou is.

Dan maak je impact op jouw manier.

Dan is er niemand meer die bepaald wat jij moet doen of aan wie je moet rapporteren en je uren moet verantwoorden. 

En die vrijheid is echt te gek. 

 

5: Ondernemen is 80% skills & mindset 

In het vak ondernemen draait het meer dan 80% om skills en mindset. En die twee gaan hand in hand. 

Marketing- en salesskills – en daarmee bedoel ik niet weten hoe het moet, maar het daadwerkelijk ervaren en doen en op die manier beter worden, zijn onmisbaar om je business te laten groeien.

Juist ik, als marketeer die altijd dikke vrienden was met de sales managers, ontdekte dat ik voor het verkopen van mijn eigen concepten met mijn eigen mindset aan de slag moest.

Want ik vond het niet moelijk om met grote bedragen te werken in mijn baan, maar toen het om mijn eigen business en aanbod ging, dacht ik al snel: Dit bedrag is vast te hoog… 

Overtuigingen houden je tegen. En in je eentje doorbreek je deze niet. Omdat jij denkt dat die overtuiging gewoon de waarheid is.

Ik zorg daarom dat ik hier continue op gecoacht wordt. Door mezelf, door andere ondernemers, door mijn businesscoach.

Want je eigen blinde vlekken, die zie je niet. 

Voor mij is de shift in mijn mind, de deep dive in mezelf en de coaching die ik daarop kreeg en krijg mijn grootste winst. Een die je alleen indirect terugziet op je jaarrekening maar in werkelijkheid veel meer waard is dan dat. 

 

 

Hulp nodig bij jouw transformatie van vakexpert of interimmer naar ondernemer? Boek een call in.